Mama zijn

De nachtmerrie, die striae heet.

10:21

Iedere mama kent het wel, bio-oil, het wonder middel bij je dikker wordende buik. Maar werkt het echt zo goed? Helaas werkt het niet bij iedereen. Mijn huid bleek niet elastisch genoeg voor de snelheid waarmee het wonder onder mijn huid groeide. De eerste maanden groeide ik niet snel, pas bij 24 weken knalde er opeens een bal naar voren en daar kon geen wonder middel tegenop. Elke dag smeerde ik de olie, heerlijk dat wel, over mijn boller wordende buik. Eerst leek het nog te helpen maar al snel was dat verleden tijd. Alsof er een kind op een leeg vel papier kraste, zo in het wilde weg. Opeens was het daar en kon ik er niets meer aan doen.. Striae. Ik heb me maandenlang ongemakkelijk gevoeld. Wilde niet dat mensen m'n buik ontbloot zagen en zag op tegen de controles. Alsof iedereen er uit moet zien als Doutzen tijdens een zwangerschap? Nee, tuurlijk niet. Maar toch, ik baalde van de vuurrode jeukende strepen die zich met de weken die volgden verder leken uit te scheuren. Wanneer mensen mijn buik wél zagen werd de tip gegeven om de volgende keer vanaf het begin bio-oil of andere creme te smeren. Aii, pijnlijk, ik smeerde juist als een gek! Maar laat ik duidelijk zijn, dit zijn wondermiddeltjes die niet altijd op kunnen tegen de kracht en snelheid waarmee een buik ontploft! Heb ik minder genoten van het zwanger zijn? Zeker niet! Toen ik na de bevalling mezelf weer in de spiegel zag vond ik het heftig. De afgelopen 9 maanden hadden me zichtbaar veranderd. Ik heb me best eens onzeker gevoeld maar toen op een dag iemand tegen me zei dat ik moest beseffen dat mijn lichaam, mijn eigen lijf!, zo'n groot wonder droeg! Dat mijn lijf in alle hevigheid, met zoveel zorg, liefde, kracht en geborgenheid, verzorgde, voedde en beschermde! Hoe durfde ik, hoe kon ik me dan nog langer schamen voor mijn eigen lijf?! Zet de onzekerheid en schaamte opzij lieve mama's. Met mij en met jou zullen er zoveel zijn die de littekens van nieuw leven nog lang met zich mee dragen!


`Guess what? Be proud! Your body is Not ruined, You´re a tiger who earned her stripes`





Leuk als je reageert!

0 reacties