Baby

"Terwijl menig moeder me verontrustend aankijkt... "

12:59


Het lijkt erop dat we als ouders de mate van trots soms al snel koppelen aan de hoeveelheid dingen die onze kinderen al kunnen. Natuurlijk, je hebt van die snelle jelle's.. van die 'perfecte' baby's die de kraamweek nog niet uit zijn en al lijken te drinken uit een tuitbeker, zich omdraaien en met een enkele week later al staan. Vandaag vooral even aandacht voor de minder snelle maar ó, zo perfecte baby's! Niet de snelle jelle's dus maar ehmm.. hoe zullen we ze noemen.. de Trage Trientjes:)?!
Dochterlief is er zoéén. Een heerlijk traag trientje. De eerste maanden van haar leventje hebben wij haar ingebakerd omdat ze uren achter elkaar kon huilen en zich voortdurend wakker sloeg met haar handen. Toen we deze tip kregen bestelden we nog dezelfde dag de eerste doeken. Wat een verademing de nachten werden langer en met drie maanden sliep ze al een heel tijdje door. Tot we met 6 maanden besloten dat het tijd was om te gaan afbouwen nadat ook het consultatiebureau aangaf dat het vanaf 6 maanden gevaarlijk werd. Ietwat vertwijfeld vroeg ik haar waarom. Ze legde me uit dat nu de kinderen kunnen draaien het al snel gevaarlijke situatie kon veroorzaken. Terwijl ik Naomi aankijk die op de tafel bij het CB rustig op haar rug ligt, grijns ik stilletjes. Ja dan ja. Maar zij draaien? Ho maar. Deze dame maakt zelfs nog geen aanstalten om zich op welke manier dan ook actief te maken als het niet hoeft terwijl ze naar de speelsleutels kijkt die ze vast heeft. Thuis speur ik eens het internet af op zoek naar ervaringsverhalen, en daar blijken veel mama's herkenning te vinden. Waarom moeten ze alles allemaal zo snel? Terwijl weken verstrijken en menig mama me verontrustend aankijkt als ik vertel dat Naomi nog helemaal niet veel doet ondanks haar 7,5 maand maak ik me toch lichtelijke zorgen. Steeds meer lijken de 'snelle jelle baby's' zich te ontplooien en lijkt het alsof ons trage trientje stil blijft staan. Ik geniet van alle spectaculaire acrobatische bewegingen van andere baby's en besluit mijn vraagtekens bij ons prinsesje weg te halen. Ontwikkel je maar op je eigen snelheid lieverd, fluister ik een paar dagen geleden zachtjes in haar oor terwijl ze met haar hoofd heen en weer deinst op m'n schoot. En dan opeens.. terwijl ik een sopje maak om de zandbak van de ramen te zemen kijk ik achterom en zie ik twee glunderen groen, bruine ogen naar me kijken leunend op haar armpjes.. Jippieeeee, bijna 8 maanden en voor het eerst omgedraaid:)!

Heb jij een Spectaculaire snelle Jelle of een Heerlijk Traag Trientje?

-x- Mama van Dijk

Leuk als je reageert!

0 reacties