borstvoeding

Antenataal Kolven?!

14:53

Je zult vermoedelijk je scherm nu met gefronste wenkbrauwen aanstaren! Waar gaat dat in vredesnaam over? Met diezelfde gefronste blik las ik laatst dit artikel over het kolven van voeding nog voor je kindje er is of überhaupt voor je bevalling het startsein heeft gegeven. Niet om er culinair mee aan te slag te gaan, een koek-en-zopie tent mee te starten of je partner eens te verwennen. Nee, puur en alleen voor de beste start van je baby. 


Naomi- Noraly Julie

Hoe kom je in vredesnaam bij zo'n artikel? Weg van het feit dat wat leesvoer op z'n tijd best aangenaam is kwam de vraag over welke voeding we willen gaan geven nu wederom op tafel. Echter, wie de start van dochterlief van dichtbij heeft meegekregen (of online heeft meegelezen), weet dat mijn "melkfabrieken" te langzaam op gang kwamen. Ik me uiteindelijk in een akelige situatie bevond waarbij ik bijna gillend van ellende met een gigantische elektrische vacuümpomp (heus, aanstaande mama's het valt best mee) op de boezem drie druppels uitgewrongen kreeg. Terwijl na een weegpoging blijkt dat dochterlief te weinig binnen krijgt en ik ondertussen de glans van de schoonheid van borstvoeding in gedachten totaal ben verloren springen we over op flesvoeding. Wat een verademing.

Maar dan meld wonder no. 2 zich einde van dit jaar in Huize van Dijk. Met een heerlijke tuttebel dat al rondscharrelt en de babytijd met flesvoeding prima heeft doorstaan lijkt de keuze misschien makkelijk of voor de hand liggend. Immers, we zullen de handen vol genoeg hebben aan de twee minimensjes. Toch zit daar iets van een verlangen om die intieme momenten van moeder en kind bij het geven van borstvoeding ook te kunnen ervaren. En dus stuitte ik via de zoekcentrale op de nodige borstvoedingstips. En schijnen daadwerkelijk, met de juiste technieken, massages of handelingen mama's in wording te zijn die de productie al voor de bevalling op gang kunnen krijgen. Je zult me nu vast willen aanvullen met de opmerking over colostrum (eerste moedermelk) dat echt pas na de bevalling op gang komt. Dat dacht ik ook. Toch, als ik de informatie mag geloven zou hand' kolven vanaf een week of 37 wel eens een heel gunstig effect kunnen hebben.

Nee, hier geen koek en zopie tent voor de deur met verse moedermelk. Maar, eerlijk, de wetenschap van het bestaan van "voorkolven" als voorbereiding op de productie, leent zich er wel voor om me er nog eens goed op in te lezen.

Kende jij het begrip Antenataal Kolven al?
Koos jij voor borst of flesvoeding?

-x- Mama van Dijk

Leuk als je reageert!

9 reacties

  1. Ik zeg: doen!
    Bij de apotheek kun je spuitjes halen. Daar kun je de melk in invriezen. Helaas wordt er te gauw gezegd dat men moet bijvoeden met kunstvoeding, wanneer de melkproductie niet goed op gang komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef nu voor de derde keer borstvoeding. :-)

      Verwijderen
    2. he wat super gaaf om je enthousiaste reactie te lezen! Ja stel dat de borstvoeding daarmee al op gang is en niet nog bij een druppel moet beginnen zou dat een heleboel stress wegnemen en word het geloof ik veel leuker om bv te geven:)! -x- Mama van Dijk

      Verwijderen
  2. Pff.... als ik hadden geweten dat dat kon hadden ik voordat Nathan en Job geboren waren al een paar liter in de koelkast. Ik liep vantevoren al behoorlijk leeg...
    Ik heb het heerlijk gevonden om borstvoeding te geven, bij Aron gewoon zo, bij Nathan en Job gekolfd. Hadden altijd wel genoeg. Maar je moet het natuurlijk wel hebben, en je moet er zelf ook van kunnen genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Carola! Dat is zeker weten waar! Wat fijn dat jij zo'n mooie productie al had zeg! Ik hoop dat ik deze kleine ook wat bv kan meegeven lijkt me erg mooi en fijn. Maar dan wel vanaf het begin zonder al te veel gedoe, haha zou het lukken? We gaan ervoor! -x- Mama van Dijk

      Verwijderen
  3. Nee, ik heb er nooit eerder van gehoord. Als het echt kan, zijn moeders borsten misschien meer voorbereid en komt de melkproductie misschien wel beter op gang..? Ik heb zelf borstvoeding gegeven, maar er kwam niks. Nadat Marc intussen mijn tepels helemaal kapot had gekregen en ik tranen over mijn wangen had tijdens het geven van de borst, ben ik er op zijn derde dag mee gestopt. In het ziekenhuis maakte ze direct een flesje, waarom ik toen niet aan kolven dacht weet ik niet. Wie weet kan dit een oplossing zijn voor vrouwen die bijna bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach tot tranen aan toe. Wat naar voor je! Ja ze zijn in het ziekenhuis een stuk makkelijker in die zin dat mijn begeleiding bij het voeden ook nihil was. Uiteindelijk liepen we het ziekenhuis uit met een baby van 48 uur oud dat alleen maar rustig te krijgen was terwijl het aan mn pink zoog. Drinken wilde ze aan de borst niet meer en niemand die even hielp. Het was topdrukte. Zonde! Ze is in het ziekenhuis trouwens ook niet in badje geweest niemand die even tijd had of hielp. Gelukkig zal het met de kennis als ervaren mama nu sws anders gaan. :) -x- Mama van Dijk

      Verwijderen
    2. Ik ook bij alle drie kapotte tepels, spruw, borstontsteking en vaatkramp. Ik zat tenenkrommend en al huilend te voeden. Daar voorafgaand proberen de voeding uit te stellen. Verschrikkelijk! Maar ik heb doorgezet. En geef onze derde nu drie maanden borstvoeding.

      Verwijderen
  4. Ik kende het wel, heb het bij meerdere moeders (met succes) voorbij zien komen. Mijn borstvoeding bij Ninthe wilde ook niet, dus uiteindelijk overgestapt op de fles. Nu bij Milas geen pogingen meer gedaan, gewoon meteen met de fles begonnen. Maar als je graag borstvoeding wilt geven en je weet dat je productie moeilijk op gang komt, dan zou dit zeker goed kunnen helpen!

    BeantwoordenVerwijderen