opvoeding en ontwikkeling

Het dagritme van een dreumes met 18 maanden.

06:00

Dat elke leeftijdsfase van je kind een ontdekkingstocht is -binnen de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid- dat is een ding dat zeker is. Daarin leerde ik als moeder ook om niet teveel te letten op hoe andere kinderen zich ontwikkelen maar de ruimte te geven aan het mijn dochter om te bloeien op haar manier en eigen tempo. Toch vond ik het ook erg leuk om te weten hoe het dagritme er bij anderen uit zag.

Pak mijn hand, dan gaan we samen. Samen de wijde wereld in. -x- Mama.
Naomi die met haar hypermobiele lijfje wat achter bleef in motorische ontwikkeling zou mogelijk pas rond 2 a 3 jaar gaan lopen. Dat "zou" kunnen, zo werd er verteld. Ondertussen kunnen we zeggen dat wij in huis een 18 maanden dreumes hebben rondlopen(!) die gewoon lekker haar eigen pad volgt. Haar doorzettingsvermogen hebben haar gebracht waar ze nu is. En haar sterke peuter willetje komt nu af en toe al vrolijk in beeld.  Vandaag deel ik jullie het dagritme van onze dreumes van 18 maanden.

Om 07.00uur worden wij veelal verblijd met een luidkeelse "Ja". Die niets minder betekend dan "Hoor je mij? Ik ben wakker!" Nadat we zijn aangekleed en samen wat zijn opgefrist gaan we naar beneden voor het ontbijt. Naomi die ondertussen zelf de schuiflades kan opentrekken vergist zich nog wel eens als ik haar vraag de broodjes te pakken. Want laat daar in dat zelfde kastje nu ook wat chipjes en andere lekkernijen liggen. Na een veelal verantwoord ontbijt met broodjes (zonder chips) stappen we vaak even lekker door de tuin. Want buiten zijn, dat wil ze het liefst de hele dag.


Als we op dat moment thuis zijn eten we rond de klok van 9.30 een paar stukjes fruit aan tafel waarvan aardbeien, druiven, banaan en de sappige peer altijd favoriet zijn. Tegenwoordig, en ik geef de oorzaak aan de energie die gaat zitten in het lopen, is dochterlief om 11.00 al erg moe en krijgt ze met moeite haar lunch naar binnen. En dus eten we nabij 11 uur al een sneetje brood en bijvoorbeeld een (tuit)beker karnemelk waarna het dametje vervolgens rond 11.30 heerlijk gaat slapen. Wist je dat vanaf de eerste hagelslag beleving madam eigenlijk niets anders meer wil? Met creatief "omdenken" word er nu hier en daar weer richting de introductie van andere producten gewerkt. Ach, was het niet allemaal een fase?

Rond 13.30/14.00 word zij (meestal) vrolijk wakker, heb ik een paar uurtjes voor mezelf gehad en doe ik het huishouden, tref ik o.a. voorbereidingen voor het eten en begint ons "middagprogramma". We ontdekken nieuwe dingen in de tuin, gaan erop uit, doen een boodschapje of verzinnen een leuke binnen activiteit bij slechter weer.


Om 17.00 ga ik vaak aan tafel met Naomi als manlief die avond niet thuis komt of vermoed dat hij erg laat zal zijn. In andere gevallen wacht ik zelf vaak met eten tot hij wél thuis is maar voor dochterlief is dat vaak te laat. En dus eet zij vroeg en vrijwel dagelijks aansluitend heerlijk spelen in bad. Ik mis het wel eens om als gezin lekker uitgebreid te kunnen tafelen maar besef ook dat dat hier in Huize van Dijk gewoon niet haalbaar is. Zodra wij rond 18.30 fris en schoon beneden zitten drinkt Naomi nog wat en hopen we papa nog even te zien voor het rond de klok van 19.00 tijd is om naar bed te gaan.

Helaas komt het regelmatig voor dat dochterlief al slaapt maar haar glunderende gezichtje, twee sprankelende oogjes en haar zwaaiende armpjes zodra ze papa voor de deur ziet staan verteld ons genoeg! Jippie, hij is thuis!
Fotocredits Laura Siegal Photography

-x- Mama van Dijk


Leuk als je reageert!

1 reacties