Mama's in gesprek

Mama's in gesprek over moederschap

06:00


In deel 2 van het interview in samenwerking met Corrinne van Echt Mama behandelen we vandaag het thema 'Moederschap'. Enkele maanden geleden kwam ik via social media op de website van Echt Mama. Het is het online magazine van mamablogger Corrinne. Een openhartige blog waarin zij haar persoonlijke verhaal doet, gastbloggers laat schrijven en ook "opa" regelmatig aan het woord komt met de meest ludieke posts. Onze leventjes bleken enorm overeen te komen met een eigen mamablog, dezelfde christelijke visie, een rondlopende dreumes en een baby op komst. De komende drie donderdagen stellen wij elkaar in een interview een beetje aan jullie voor. Want hoe beleefd Corrinne bijvoorbeeld haar tweede zwangerschap? Of wanneer voelt zij zich optimaal vrouw? Heel veel leesplezier!

Wat vind je het leukste aan het moederschap?

Corrinne - De liefde die ik terugkrijg van Sarah, de knuffels, de kusjes, het plezier dat we samen hebben,.. dat is écht onbetaalbaar! Dat vind ik zo leuk en daar geniet ik intens van! Het van dichtbij meemaken van zo'n bijzondere ontwikkeling vind ik ook heel mooi.

Mama van Dijk - Het zien opgroeien van een heel klein minimensje tot een wijs dametje dat een geheel eigen persoonlijkheid vormt. Ik geniet van het moment dat mijn dochter in de ochtend 'JA' roept om aan te geven dat ze wakker is tot het moment ik voor haar zing in de avond. Het is zo leuk om haar te zien spelen compleet in haar eigen wereld. Om haar te zien genieten als ze op de fiets zit of ondeugend boevenstreken uithaalt en dan zelf heel hard lacht. Dat prachtige meisje is mijn dochtertje. Dat ontroert en die liefde die ik samen met mijn man mag ervaren voor haar vind ik het allerleukst.

Wat wil jij je dochter meegeven?

Corrinne - Wat ik Sarah wil meegeven is bovenal dat ze geliefd en gekend is door haar Hemelse Vader. Dat Hij altijd voor haar en met haar is. Dat Hij altijd naar Sarah luistert en Zijn hand naar haar uitstrekt. Daarnaast, dat ze bijzonder en uniek is. Dat ze mag zijn wie ze is. Ik hoop in de opvoeding haar te kunnen geven dat ze alle ruimte heeft om zichzelf te ontwikkelen in de dingen die zij leuk vindt. Dat ze op zoek mag gaan naar haar talenten en gaven, zonder daar struikelblokken te zien.

Mama van Dijk - Wat ik hoop mee te geven en wens voor haar is dat ze zich binnen ons gezin altijd overladen zal voelen met liefde en warmte en dit ook zal uitdragen. Dat ze mag beseffen dat ze uniek is. Dat struggels en moeite in haar leven er bij horen en we ze waar mogelijk samen doorstaan. Ik hoop dat ze haar eigenwijze en doorzettende karaktertje mag gaan gebruiken om dromen achterna te gaan en een liefdevolle naaste mag zijn voor anderen. Bovenal hoop ik dat ze haar Hemelse Vader mag leren kennen als haar Papa en mag wandelen en groeien in geloof.

Wat maakt jou een goede moeder?

Corrinne - Wat ik altijd probeer is om dingen vanuit Sarah's perspectief te zien. Zo hoop ik voor haar te kunnen zorgen op de manier die voor haar het beste is. Ik kan me goed inleven en heb veel geduld met haar. Ik maak soms keuzes na een overweging, maar als blijkt dat dat niet het beste was, dan passen we dat gewoon aan.  Volgens mij ben ik niet zo moeilijk en laat ik Sarah ook vaak gewoon lekker haar gang gaan en ontdekken. Of me dat per se een goede moeder maakt, pedagogisch gezien, weet ik niet, maar het werkt voor Sarah wel. En voor mij ook.

Mama van Dijk - Ik vind dit een lastige vraag om zelf te beantwoorden. Mijn man beantwoordde de vraag voor mij en zei: "Omdat je Naomi altijd voor jezelf zet, dat maakt je een goede moeder". Mijn moeder vulde aan; Je kind kennen van binnen en buiten, je onvoorwaardelijke liefde en bijvoorbeeld jouw nuchterheid tot op zekere hoogte". Ik hoop dat ik een goede moeder ben door altijd met open armen voor mijn kinderen klaar te staan. Ze aan te moedigen, te steunen maar ook door consequent te zijn.


Wat zijn jouw antwoorden op deze vragen? Deel ze gerust met ons in een reactie! We zijn erg benieuwd. Afgelopen week kon je hier het eerste deel lezen met als thema zwangerschap. Volgende week behandelen we het derde en daarmee alweer het laatste deel over vrouw-zijn! Leuk dat je meeleest!

-x- Mama van Dijk

Leuk als je reageert!

1 reacties