Chiropractie

Chiropractie tijdens de zwangerschap

06:00

Binnen de zwangerschap kun je te maken krijgen met een aantal vervelende kwaaltjes. Waar de één hem fluitend doorstaat heeft de ander al snel last van de veelbekende klachten in rug of bekken. Of misschien net zoals Mama van Dijk wel een toenemende mate van migraine -mede door de overdosis hormonen die je "gezellig" cadeau krijgt tijdens deze mooie 9 maanden tijd-. 

Soepjurk aan en behandelen maar.. 

Rond een week of 20 was het hier raak, de migraine kwam steeds vaker het toneel op, mijn bekken werden voelbaar en af en toe had ik daadwerkelijk het idee dat mijn rug werd voorzien van een hoeveelheid messteken. Niet de meest aantrekkelijke kwaaltjes, toch komen ze erg vaak voor. Na het advies om het op werkvlak rustiger aan te doen meldde ik me bij de chiropractor in het dorp. Waar ik het voorheen nodig zweverig vond dat iemand in tien minuten een behandeling kon uitvoeren en ik hier dan ook nog eens het nodige voor moest betalen (wat je overigens in de meeste gevallen bijna geheel via je verzekering terug krijgt) krijg ik toch al snel een enthousiaster beeld van chiropractie. Het bleek namelijk te werken en dat was een verademing.

Een chiropractor voelt zeer goed aan waar er knelpunten zijn in je wervelkolom of waar deze bijvoorbeeld iets uit balans staat. Aangezien je wervelkolom zenuwen zouden kunnen verdrukken en een tal van klachten kunnen veroorzaken zorgt de chiropractor ,door druk uit te oefenen op deze knelpunten, dat pijnklachten uiteindelijk verdwijnen. Ik wil hier niet mee zeggen dat elke kwaal verholpen kan worden met deze manier van zorg, Het is echter wel zo dat ik hier enorm veel baad bij heb gehad en ik het daarom als echte aanrader bij je aankaart als ook jij rondloopt met bekkenklachten, rugpijn of nekklachten/hoofdpijn tijdens je zwangerschap.

Tijdens het einde van mijn zwangerschap, nu enkele weken geleden, bezocht ik voor één van de laatste keren de praktijk van chiropractor Collins. Opnieuw werd ik onderzocht en werd mij gevraagd of ik toevallig last had in de streek van mijn bekken. gefronst en enigszins verbaasd kijk ik de beste man aan. Hoe wist hij dat? Ik knik en vertel hem dat klachten de laatste tijd erger worden. Hij legt uit dat het laatste stukje van mijn wervelkolom uit balans staat, dat dat een reden kan zijn dat mijn baarmoeder ook een bepaalde houding heeft aangenomen en de baby zelfs niet helemaal goed ligt. "Al weet ik niet of dat bij u van toepassing is" vult hij aan. Verbouwereerd kijk ik hem aan en bevestig dat alles bij een eerdere echo die maand erop wees dat zijn zojuist uitgesproken vermoeden van toepassing was. Het lag inderdaad in stuit, mijn bekken deden zeer en mijn banden stonden onder de nodige spanning.

Terwijl hij lachend de behandeling gericht op deze pijnklachten start legt hij uit dat met deze technieken de baby mogelijk ook in de komende tijd zelf zal gaan draaien. Ik besluit het een kans te geven en nog binnen een uur na de behandeling voel ik een klein wezentje bewegen als nooit tevoren. Ik kom nog een paar keer terug en vraag de verloskundige om tijdens de volgende controle opnieuw te kijken hoe het kindje ligt. Wat bleek? Een draaipoging was niet meer nodig. Ons kleinste familielid was zelf al gedraaid! En de klachten? De eerder genoemde klachten namen langzaam af. Wat een verademing.

Ben jij bekend met chiropractie? Of heb je er wel eens van gehoord? Wat waren jouw ervaringen?

-x- Mama van Dijk



Leuk als je reageert!

0 reacties