Baby

Tastbare herinneringen in een herinneringsdoos

06:00

Waar de één zich volledig stort op het maken van een talrijke verzameling van fotoalbums van de zwangerschap en het allereerste kinderjaar, pakt de ander liever uit met een stapeltje cd's vol foto's, een volle harde schijf met herinneringen of een aantal mappen op de pc. Het kan allemaal en je merkt al snel wat er bij je past..

Bron: IKEA - serie Kvarnvik

In het begin van mijn eerste zwangerschap begon ik enthousiast aan een album over de zwangerschap en daarna.. Al snel na de komst van dochterlief bleef het bij het inplakken van de 9 maanden foto's en alhoewel ik om de zoveel maanden wel even een bestelling deed voor een nieuwe lading foto's richting de drukker bleef het daar dan ook bij. Ergens vond ik het enthousiasme van het inplakken niet meer terug. Of was het slechts tijdgebrek?

Ondertussen kies ik voor een andere aanpak. Van manlief hebben wij o.a. een tasje gevuld met allemaal fotomapjes, van mij hebben we één fotoalbum van vroeger. Ik besloot om te gaan voor het maken van een herinneringsdoos van het eerste jaar. En in de komende jaren zullen dat vast meer dozen worden. Bij de IKEA kocht ik voor Naomi en de baby op komst dezelfde stoffen, niet al te grote, box. Natuurlijk één die je eerst nog in elkaar moet zetten met bijgeleverde bijzondere handleiding zoals een echt IKEA product betaamd. Benieuwd wat erin zit?

Nadat het stoffen boxje zonder problemen in elkaar is gezet vul ik hem onder andere met het fotoalbum waar ik mee begonnen was, maak ik fotobundeltjes van de kraamweek en elke paar maanden en vul ik de doos met eerste kleertjes, haar gebreide slofjes die ik destijds kreeg van een cliënt, het geboortekaartje, haar doopkaart, een tasje vol felicitatiekaartjes van de geboorte, haar ziekenhuisbandje en naamkaartje, haar navelklemmetje en allereerste speentje. Daarnaast schreven manlief en ik voor de geboorte een brief aan onze dochter die er uiteraard in word bewaard. Heel graag wil ik nog alle filmpjes die ik op de videocamera heb staan op dvd laten zetten en erbij in doen. Het is een mooie box vol tastbare herinneringen aan haar allereerste levensjaar geworden, dat -hoe cliché het ook is- voorbij vloog.

Wij kozen er dus voor om voor het allereerste jaar een aparte herinneringsdoos te creëren. Voor de komende peuterjaren wil ik opnieuw zo'n box maken. Eentje dus voor de peuterjaren die gaan komen. Waarmee ik deze zal vullen zal de tijd leren, waarschijnlijk zullen het haar eerste echte schoentjes/laarzen zijn, mooie creaties van onze kleine picasso en natuurlijk opnieuw mooie bundeltjes met foto's van haar peuterfase. Wat lijkt het me heerlijk en bijzonder om over een paar jaar samen met Naomi op de bank te ploffen en deze herinneringen aan haar eerste jaartjes op te halen door samen door de spulletjes te neuzen..

Hoe zorg jij voor mooie tastbare herinneringen voor later?
Of heb je nog leuke tips? Deel ze gerust met ons op Facebook.com/MamavanDijk.

-x- Mama van Dijk


Leuk als je reageert!

0 reacties