Geloof

Christelijk opvoeden met jonge kinderen - pasen

06:00

Samen knutselen voor Pasen

Terwijl we samen gehurkt in de tuin zitten wijs ik omhoog. Kijk Naomi, daar, op de hoek zitten vogeltjes. Zie je ze? Dochterlief maakt een opgewerkte indruk en reikt met haar handjes omhoog. Ze maken een nestje vertel ik haar, en soms, vervolg ik.. laten ze ook wel eens wat takjes vallen. Misschien word hun huisje wel een beetje te groot? Naomi begint weer te rapen. Daar! Klinkt enthousiast! Eenmaal binnen gekomen met een hand vol bruikbare takjes knutselen we een kruis. We maken hem met een lint vast aan de deur. Mooi, roept ze uitbundig.

Het moederschap is een verantwoordelijke taak. Dat zul je vermoedelijk beamen. Vanaf het emotionele moment dat onze twee meisjes elk op hun eigen geboortedag voor het eerst mijn borst raakte voelde ik direct die grote verantwoordelijkheid. Ik zou gaan zorgen met alles wat in me was. Het meegeven van de boodschap die Jezus ons geeft en daarin een voorbeeld te zijn voor onze meisjes gaan in onze opvoeding hand en hand. We hopen dat wij ze door het bijbrengen van de normale normen en waarden, de standaard dingen als het liefhebben van de ander, aardig zijn, het leren delen en luisteren nu al iets laten zien van die Vaderlijke liefde. En alhoewel Fleur daar nog weinig van mee krijgt leggen we hun graag in gebed voor Hem neer. Persoonlijk en hardop. Het is volgens mij stap 1 in het christelijk opvoeden. Je kinderen in gebed bij Hem brengen. Wat is dat iets kostbaars. En wat mogen wij daar een kracht uit halen.

Afgelopen donderdag kon je door de ogen van Maria kijken. Ik schreef over de ingrijpende gebeurtenis van de kruisiging van Jezus vanuit een gebroken moederhart op Mama van Dijk. Ze verloor haar eigen kind en dat moet haar hart verscheurd hebben. Toeleven naar Pasen dat hebben we de afgelopen weken gedaan. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Hoe maak je het praktisch? Op de blog van Gezinslezen won ik de TEAR scheurkalender die we met plezier in gebruik hebben genomen. In het bijbehorende tear gezinsschriftje stonden elke dag kindgerichte stukjes die de weg naar Pasen al een stuk praktisch en eenvoudiger maken. In de afgelopen week werden er extra diensten gehouden in onze gemeente. En alhoewel wij deze niet live konden bezoeken waren deze wel op een later moment of op de bank mee te luisteren. Voorafgaand heb ik vaak gedacht hoe en of ik überhaupt al wat kon delen met mijn 2 jarige peuter over het Paasfeest. Aan een meisje dat een concentratievermogen heeft als in de zin van flierefluitend het begin van een liedje inzetten, "Blij Blij.. " zingt en dan al vervolgens grijnzend vraagt of ik hem verder af wil zingen, omdat ze het dan zelf wel weer genoeg vind.

Het sleutelwoord of de sleutelwoorden tot succes zijn in mijn ogen samen ontdekken. Ik zie tenminste dat dat hier werkt. Wees creatief. Begin maar gewoon. Houd jouw kindje misschien niet erg van lezen? Is hij/zij net als mijn peutermeisje liever buiten aan het ravotten? Kies dan een activiteit op maat. Passend bij het verhaal waarover je wat wilt vertellen. Voor deze week voor Pasen doken wij de tuin in. Op de hurken samen takjes uit de tuin rapen, een mooi lint eromheen draaien en hem binnen ophangen. Naast de te lezen stukjes rondom de eettafel met de kalender van Tear ben ik inhoudelijk niet ver gekomen. En dat hoeft ook helemaal niet. Niet verder gekomen dan te vertellen dat het een kruis moest voorstellen. Dat dát hetzelfde soort kruisje is als mama aan haar kettinkje heeft hangen. " Kettieng, Je-zus? " Ja, lieverd. zo is het!

Paasfeest

Maar net als met bijvoorbeeld de kerstdagen hoop ik dat onze twee meisjes zullen beseffen en ervaren dat de christelijke feestdagen, in het samenzijn van geliefden uitbundig gevierd mag worden. Dus nodig gasten, kleed de tafel mooi aan, zet de eitjes op tafel, de oven maar aan.

Vrolijk paasfeest!

-x- Mama van Dijk

Leuk als je reageert!

0 reacties