Baby

Hypermobilie... uhh wattes?!

16:46


Hypermobiliteit ja.. Een term van alledag? Nee, dat zeker niet. Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord. Afgelopen Vrijdagmiddag was het tijd voor Naomi's eerste fysiouurtje. Nouwja een dikke 40min! Al na 5 minuten vond Naomi zijn baart waarschijnlijk veel te eng, was zijn stem te donker of zijn grapjes niet leuk genoeg. Het maakte haar in elk geval aan het huilen en we schoven het dan maar snel op de eenkennigheid. Fijn die kinderfysio aan huis, dat wel. Toch ietwat onwennig merk ik dat ik aan mijn eigen keukentafel zit. Er worden wat dingen in de laptop opgeschreven. En een stroom van vragen komt los. Wat was de apgarscore bij de geboorte? Hoe was de zwangerschap en is Naomi erg mobiel? enkele van de vragen die me zijn bijgebleven. Naomi mobiel? Ja zeker, maar dat zijn toch alle baby's? Niet te mobiel denk je? Jij kunt toevallig niet je duim tegen je pols aan duwen of? Nou nu je het zegt, dat kan ik ja! En de acrobatische duimen worden direct getoond. Hmm.. dan gaan we Naomi daar zo eerst even op controleren zegt de fysio terwijl hij achter zijn scherm verdwijnt. Grote kans dat ze hypermobiel is, dat niets meer betekend dan dat haar gewrichtjes zo mobiel zijn dat ze bijna alle kanten op kunnen en de beweging van bijvoorbeeld het rollen en draaien voor haar erg moeilijk zou kunnen zijn. Terwijl ik deze casus bij haar nog niet zo kan thuisbrengen word ze op het kleed gelegd. Enkele rek en strekbewegingen laten zien dat ze wel degelijk hypermobiel lijkt te zijn en dan word het gevolg van het uitblijven van verdere motorische ontwikkeling daar al snel aan gelinkt. Daar ben je klaar mee, 8 maanden jong en de eerste stempel is al gezet. Tegenwoordig is afwijken van 'normaal of snel' geen optie? Natuurlijk kan ik het niet laten om het internet af te struinen op de term Hypermobiliteit en vind daar helemaal geen leuke berichten. Verhalen die uitwijzen dat de kindjes tot drie jaar achter lopen, motorisch onder ontwikkelt zijn en soms daarbij diverse andere syndromen hebben. Gauw klik ik de zoekmachine weg. Bah. stom. irritant. Ik wil toch ook lekker dat ik nog voor Naomi's eerste verjaardag iedereen kan zeggen dat ze al een paar stapjes zet? Dat ze zich al optrekt aan Luca of één van de boomstamtafels in huis. Dat ze al snel voorbij rent in haar loopstoel of zelf al stevig zit. Zodat ik haar heel trots rond kan rijden op mijn nieuwe mamafiets.. Ik merk dat de somberheid overheerst als de fysio ons huis vertrekt. Nog wat gefrustreerd over de gekregen info leg ik haar weer op het kleed op haar buikje, misschien nu opeens... Nee. Naomi die het allang zat was laat haar neus recht op het kleed vallen, en begint te huilen. Klaar mama, helemaal klaar is het! Accepteren dat de ontwikkeling in Naomi's eerste drie jaar niet zo snel zal gaan is iets dat ik mezelf zal moeten aanleren als blijkt dat ze inderdaad gelijk hebben. Misschien blijk je later wel heel lenig met gym, word je een prachtig danseresje of een uitermate flexibele turnster. Ik ga naast haar op het kleed liggen en bedenk me.. Misschien is het leven het eerste jaar vanuit de ligstand helemaal zo erg niet.

Hypermobiliteit bij baby's, ooit van gehoord?

-x- Mama van Dijk

Leuk als je reageert!

0 reacties