De conditie van een op z'n rug liggend schaap..

21:20

Less sucker ,more energy! Zo sloot ik mijn vorige puur gezonde post af in februari. Dames en heren, zeg maar gerust Less sucker NO ENERGY! Humeurig, moe, hoofdpijn, stijve spieren, lusteloos, depressief misschien wel. Mensenlief, wil je je ellendig voelen? Kick dan af van suiker!



Laatst deed ik je al die eerlijke mededeling over het even loslaten van de puur gezonde leefstijl die ik medio Aug/September vorig jaar o.l.v. Nathalie van Appel & Jij startte. Tien weken waarin ik leerde een gezond fundament te leggen voor mezelf en mijn gezin. Zo leerde ze me koken zonder zakjes en pakjes en bovenal leerde zij me te genieten van iets heel lekkers op z'n tijd als een pure verwennerij. Want ja, puur gezond was zeker geen dieet. Het is en was een nieuwe leefstijl geworden. Hoe kon ik er dan zo mee stoppen? Nou, stoppen was het niet helemaal, maar die verwenmomentjes wist ik mezelf steeds wat vaker toe te kennen na ons afscheid eind van het jaar. -Nu was dat wel een zeer ellendige periode om te stoppen met die coaching met de feestelijkheden in het verschiet.- Maar dus nu een paar maand later waren ze opeens weer 'gewoon' die kleine verwennerij' momentjes. Die stroopwafel bij visite. De suiker in de thee, Het glaasje cola bij een lekkere tv serie -en dan snel nog een paar-, geleidelijk wende mijn lijf weer aan suiker. Ik kwam twee kilootjes (klink gemoedelijk zo eh, "kilootjes") aan. En dus moest de knop weer om, en per direct, afkicken geblazen! 

Been there, done that! Zo klonk mijn bevredigende gedachte die eerste suikerloze dag. Tot ik diezelfde avond bijna niet meer kan staan van moeheid. Nadat dochterlief in bed ligt val ik in slaap. Moe, lusteloos ik kon niet meer. Terwijl ik diezelfde hele week het gevoel heb dat ik gewoon door mijn maandelijkse taferelen vast totaal uit mijn doen ben, besluit ik er het beste van te maken. Maar als die ellende voorbij is blijven de klachten op de voorgrond. Hoe kon dat toch? Met dat ik het volgende moment een zoetje mijn thee in laat glijden dringt het tot me door. Holie-molie. Natuurlijk! Het was de suiker! Of beter gezegd, het waren pure hardnekkige afkickverschijnselen. Been there, done that? Ik was weer vergeten hoe dat voelde. Maar gravend in mijn geheugen zag ik mezelf weer ,in de eerste drie weken van de coaching, zitten in de praktijk van Appel & Jij. Het was hetzelfde gevoel, dezelfde vermoeidheid en dezelfde ellende. Ik moest erdoorheen. Vrolijk gaan we verder, het doel voor ogen. Mama goes fit, heus waar!




Die ochtend loop ik vrolijk met Naomi richting het dorp. Heerlijk. 's Middags besluit ik een paar kilometer op mijn crosstrainer af te willen leggen in mijn Personal Gym (lees; zolder). Dochterlief zet ik in, jawel IN, een speelgoedkist voor me neer na haar weloverwogen besluit om richting het trapgat te (billen)schuiven. Mijn hartslag die toch al over de 140 was maakte direct een zwaai richting de 200 en weer terug. De kleine engerd. Snel ga ik verder met mijn cross' training. Bij minuut 8 aangekomen heb ik echter werkelijk het idee dat ik het loodje ga leggen. Had ik dan echt een conditie van een op z'n rug liggend schaap? Naomi beweegt haar lijfje vrolijk mee alsof het sjorren van Mama op dat afschuwelijke apparaat een dansje zou betekenen. Vragend kijkt ze me aan als ik voel dat mijn hoofd ontploft als een vulkaan en het zweet mijn lijf af gonst. Tja, dat gevoel dan eh. In gedachten zie ik niets anders meer als flessen cola, en badkuipen vol chocola. Puffend bereik ik de finish, op de bank plof ik niet veel later neer met mijn benen omhoog. Trots en Zonder cola. Manlief die diezelfde middag niet veel later binnen komt lopen merkt het op terwijl hij mijn kant op kijkt"Zóó!, Wat heb jij een rooie kop" ".. Goedemiddag lieverd(!!!)...goede-middag" antwoord ik


Been there, done that, dacht ik nog! Mijn volgende puur gezonde post hoop ik natuurlijk weer als vanouds te kunnen starten met een wat meer opgetogen begin. Less sucker, More energy!

Doe je mee?

-x- Mama van Dijk









Leuk als je reageert!

0 reacties