opvoeding en ontwikkeling

Van verzorging naar opvoeding..

10:52

Na een in onze ogen gouden nachtje word jij om 5.45 wakker, je drinkt wat in je bedje en slaapt door tot 7.45. Kijk dat kon mama goed gebruiken! Niet veel later zitten we samen aan het ontbijt. Je koos je oh-zo geliefde chocovlokjes op je boterham vandaag en mama nam wat yoghurt. Terwijl je teleurgesteld naar je broodje kijkt en slechts 1 stukje naar binnen weet te brengen wijs je al snel naar mama's ontbijt. "Die.." zeg je er zelfverzekerd bij.  "Ehh, Nee, lieverd daar is jouw broodje" antwoord ik haar, waarna dochterlief het op het brullen zet. Oke, nu had ik natuurlijk om de kalmte van de ochtend te bewaren haar direct een hapje van de yoghurt kunnen geven. Ik besloot anders..

"Naomi, eerst een stukje brood, daarna mag jij ook een hapje yoghurt". Een luidkeelse schreeuw en dikke tranen als gevolg. Zou mijn vraag te moeilijk zijn geweest, bedenk ik nog terwijl ik haar even huilend zie zitten. En wat zou een pedagoog nu hebben geadviseerd vraag ik me stilletjes af. Ik besluit mijn intuïtie te volgen met het gevoel dat ze dit zojuist prima had begrepen. En zo waar. Terwijl ik haar huilen deze morgen tijdens het ontbijt voor een aantal minuten negeer gaat haar kleine handje naar het stukje brood en verdwijnt deze in haar mondje waar een traan nog zachtjes voorbij glijd. Enigszins verbaasd prijs ik haar vervolgens vol lof waarna ze glunderend wijst naar de yoghurt. Oeii, dit alles had ze dus maar al te goed begrepen..

Naomi loopt met haar poppenwagen (pop mocht niet mee) richting de speeltuin

De opvoed taak, wanneer begint die echt? In jaar één van het moederschap bestaat de opvoeding in mijn ogen enkel uit gedachten en gecreëerde ideeën. Natuurlijk probeer je vanaf dag 1 een aantal gezellige normen en waarden in het gezinsleven toe te passen. Dit zouden we graag zo doen, en het ander zouden we vooral niet doen. Maar tot zover de ideeën. Want dat kleine minimensje moest de wereld eerst nog eigen gaan maken. Wilde slapen, kroelen, drinken, slapen, kroelen en nog meer van dat alles. Het zou de wereld die dan nog klein is gaan ontdekken voor de allereerste keer..

Maar na dat eerste jaar komt er een punt, en in Huize van dijk is die actueler dan ooit, dat de fase verzorging overstapt of overvloeit in opvoeding. Nee, daarmee doel ik heus niet dat we dochterlief van 16,5 maand nu zindelijk hebben, zichzelf laten aankleden en niet meer verzorgen. De peutertaferelen beginnen echter boven te drijven en dit zorgt dat de verzorgingsfase waarin we ons tot voor kort nog volledig in bevonden nu overgevloeid is in (of met) een stel (pedagogisch?) bewuste opvoedtaken. Waar de kleine prinses ons eerst in alles nodig had laat zij nu langzaam een andere boventoon voeren. En die fase is even schakelen. Madam weet namelijk maar al te goed wat ze wil, of beter gezegd ook niet wil. Weet daarbij ook heel goed wat papa en mama wel of niet moeten doen en dus is het tijd om het toverwoord consequentie en opvoeding maar eens op tafel te gooien.

Met de loop/poppenwagen over het gras
Op dit moment gaat dochterlief met sprongen vooruit op alle vlakken van ontwikkeling. Het maakt ons dankbaar en meer dan apetrots. Later deze week meer over de ontwikkeling van ons (hypermobiele) dametje.


Had jij een zeker moment dat je besefte; "nu gaan we daadwerkelijk het tijdperk van opvoeden in"?
Leuk als je reageert!

-x- Mama van Dijk




Leuk als je reageert!

0 reacties