Glucose Tolerantie Test (GTT)

De Glucose Tolerantie Test, ook wel de suikertest genaamd!

06:00

"U komt voor de suikertest? En heeft u ook begrepen dat u daarmee hier de komende 2,5 uur onder de pannen bent?" vraagt één van de deskundige prikkers van achter de balie bij de prikpost. Ik glimlach en laat haar mijn laptop zien die uit mijn tas steekt. "Ik ben op een hoop voorbereid" beantwoord ik haar. Kom maar verder, eerste deur links.. Vandaag meer over de -voor zwangeren soms zo "gevreesde"- Glucose Tolerantie Test. 

Glucose Tolerantie Test ofwel Suikertest
Met een buik op standje "voorloper" leek het de verloskundige goed om eerst eens uit te sluiten of er geen zwangerschapsdiabetes opspeelde. Nietsvermoedend, redelijk blanco en vol goede moed vertrek ik zo'n twee weken geleden richting het prikpunt van het ziekenhuis. Daar aangekomen, de eerste deur links te zijn binnengestapt en het eerste buisje bloed van die dag te hebben afgestaan wacht mij een onaangename verassing. Terwijl een bekertje tevoorschijn word gehaald zie ik hoe ze een hele fles glucose opendraait. Nog enigszins blanco vraag ik me af hoeveel zij in het bekertje zou gaan gieten als ze haar uitleg vervolgt. Het gehele flesje mag u op gaan drinken met een glaasje water om te spoelen ná. Oeii. Alhoewel mijn nuchtere maag een zoete fruitsmoothie of iets dergelijks met alle plezier naar binnen zou willen werken is deze glucose variant één om braakneigingen van te krijgen. Ik hou me in en met dichtgeknepen neus en een rietje als hulpmiddel kloek ik het flesje zo snel als mogelijk weg. Tussendoor kan ik het niet laten om af en toe mijn walging uit te spreken terwijl de deskundige serieuze prikker van die morgen mij daar enigszins medelijdend zit aan te kijken. 

Op mijn vraag of ze het al wel eens geproefd heeft verteld ze me dat ze dát zonde van een geheel flesje zou vinden en de reacties van de testers haar genoeg zeggen. Die spreken immers hun walging voldoende uit. Maar vervolgt ze; Je doet het hartstikke goed! Als de laatste slok met tegenzin mijn slokdarm is gepasseerd begint de 2 uur wachttijd tot de volgende en laatste priksessie. Aangezien ik was gewaarschuwd voor de lange wachttijd waarbij je niet naar huis mag, op een stoel moet plaatsnemen en je jezelf -het liefs- ook niet mag verplaatsen neem ik plaats bij een stopcontact voor mijn laptop. Terwijl ik voel dat mijn lijf zijn insuline fabrieken aardig hoog op toeren laat werken voel ik me wat misselijk en warm worden. Ik staar wat naar het scherm, typ op een zeker moment een blogje weg en wonderbaarlijk gaat de tijd daarna vrij vlot. Fijn!

Twee uur na die fles glucose tappen ze nog een buisje bloed af, vraag ik eigenwijs of ze niet ook een vingerprik willen afnemen (die wél gelijk een resultaat van de test geeft) en vervolg ik mijn weg naar huis. De vingerprik wijst uit dat na de suikerbom mijn lijf in twee uur tijd deze prima heeft kunnen verwerken want met een waarde van 7.2 lijkt daar geen vuiltje aan de lucht. De definitieve uitslag zou later volgen - wellicht iets nauwkeuriger - maar gaf ook een negatief (en dus goede) uitslag op zwangerschapsdiabetes).

Heb jij de Glucose Tolerantie Test ook moeten doen? Want was bij jou de reden ervan en wat kwam er uit?

-x- Mama van Dijk


Leuk als je reageert!

0 reacties