Appel en jij

Jouw eetcoach weet raad - de stopknop

06:00


Auteur: 'Hi, ik ben Nathalie Appel en sinds 2012 heb ik mijn praktijk "Appel en Jij" voor vrouwen die graag hun lifestyle gezonder willen maken op het gebied van voeding, beweging, ontspanning en mindsetIk vind het ontzettend leuk om jullie wat tips en adviezen te geven rondom gezonde leefstijl. Schroom ook zeker niet om vragen te stellen, die kan ik dan altijd weer meenemen in een volgend blog die plaatsvind op de eerste donderdag van de maand op Mama van Dijk.


" Mijn stopknop?!  Waar zit die? "


Herken je deze situatie? Je hebt net heerlijk bij vrienden gegeten en je hebt echt genoeg gehad. Dan staat de gastvrouw op en zegt: 'Verrassing, ik heb nog een heel lekker toetje!'
Wat zeg je dan? Eerlijk? De meeste mensen zeggen: 'Oh, maar daar heb ik nog wel een plaatsje voor!' En eten dat heerlijke toetje op. 

Op dat moment negeren we onze stopknop en eten we meer dan we eigenlijk zouden moeten doen. De ‘stopknop’ is natuurlijk geen echte knop waar we op kunnen drukken maar wel een echt orgaan dat in het midden van onze hersenen zit; de hypothalamus. De hypothalamus registreert of we honger hebben, maar ook of we genoeg gegeten hebben. 

Als we echter vaak het stopteken van de stopknop negeren dan gaat deze steeds slechter werken. En herken je het signaal niet meer zo goed. Dat geldt natuurlijk ook voor kinderen. Daarom leer ik kinderen bij mij in de praktijk waar hun stopknop zit en hoe ze daar het beste naar kunnen luisteren. 

Help je kind onopvallend.
Als ouder wil je niet constant tegen je kind zeggen dat hij/zij niet zoveel moet eten. Maar soms is dat wel nodig. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag. Het aanbod is vaak dan zo groot, dat het voor een kind moeilijk is om de verleiding te weerstaan.

Spreek van te voren een code af waarmee je je kind - zonder dat anderen het merken- helpt om niet te veel te eten. Dat kan een knipoog zijn of met een vinger op je slapen te wijzen, waarna je kind weet: 'Oké, na dit taartje is het even genoeg.'
Niemand die het merkt en voor jezelf en je kind is het veel prettiger dan opmerkingen als: 'Zou je dat nu wel doen, Bart?' of 'Je moet het zelf maar weten, Lisa, als ik er iets van zeg word je toch boos!' Deze uitspraken maken je kind alleen maar verdrietig, moedeloos en onzeker.
Je kunt ook van te voren afspreken: 'We nemen wel een stukje taart maar geen chips.' of 'We drinken water in plaats van cola.' Natuurlijk gaat het niet altijd allemaal goed maar daar leren we van. Volgende keer gaat het weer ietsje beter!

Kinderen spiegelen zich ook altijd aan hun ouders: zelf het goede voorbeeld geven is het beste hulpmiddel voor je kind. Als je als ouder zegt: ‘Nee, dank je wel, ik heb net een lekker taartje op, ik sla dit toastje even over,’ is een prachtig voorbeeld van de werking van de stopknop!

Hoe zit het met jouw stopknop? Werkt die goed of moet je eerlijk bekennen dat je er nooit naar luistert? Ik zou het leuk vinden als je hieronder jouw ervaring met de stopknop zou willen delen!


Hartelijke groet,
Nathalie  Appel

Leuk als je reageert!

1 reacties

  1. Die stopknop... die is toch altijd zo moeilijk! ik ben dus echt iemand die denkt, ach heb toch al slecht gegeten. Dit kan er ook nog wel bij. Super dom.. maar het gebeurd. Even weer terug naar hoe goed ik in januari bezig was zou fijn zijn...

    BeantwoordenVerwijderen